Forstaden Lisbjerg er en by, der begynder at være attraktiv for tilflyttere. Nye boliger skyder op og børnefamilier flytter til. Men flere bekymrede indbyggere mener, at infrastrukturen ikke kan følge med. En af dem er Kristian Saaby Pedersen.
Af Sebastian Olsen
Når man står i krydset, hvor Randersvej og Elevvej mødes i Lisbjerg, oplever man lidt af hvert. Det er her, man skal krydse over, hvis man kommer fra den ene side af Lisbjerg, og skal over i den anden side. Et sted inde bagved på højre side ligger Lisbjergskolen og Børnehaven Gimlehøj. På venstre side ligger Børnehuset Rønnebo.
På begge sider af den store vej er der også busstoppesteder, og mange børn og unge krydser over fodgængerfeltet for at tage bussen, eller komme i skole eller daginstitution. Men dette lader ikke til at påvirke trafikanterne meget. Især de tunge køretøjer, som lastbilerne suser forbi, og flere af dem kører over for gult og nogle over for rødt.
Tung trafik
Det er også særligt dette kryds, der gør Kristian Saaby Pedersen nervøs, når han følger sin datter på to og et halvt i vuggestue i Børnehuset Rønnebo.
“Der er rigtig mange børn, som skal krydse vejen hjem fra skole eller tage bussen derfra. Men der er mange store lastbiler på vejen hele tiden, og mange af dem sniger sig med over, når de burde holde tilbage”
Af de mange lastbiler der kører ad Randersvej på alle tidspunkter af døgnet, skal mange af dem til genbrugsstation Kredsløb lidt uden for Lisbjerg.
Lastbilerne fortsætter ad Randersvej
Men som flere indbyggere i Lisbjerg påpeger i diverse Facebook-tråde, er der flere omfartsveje, lastbilerne burde tage til Kredsløb. Det var ikke muligt at få en kommentar fra en repræsentant fra Kredsløb, men ifølge byrådet i Lisbjerg udstikker Kredsløb ikke de nye ruter til deres chauffører, før alle ruter er på plads. Det gør de efter sigende for at undgå forvirring blandt chaufførerne.
Derfor må indbyggerne i Lisbjerg altså leve med, at de store lastbiler tager Randersvej til Kredsløb lidt endnu. Men det er ifølge Kristian heller ikke den eneste trafikale udfordring, de mange børnefamilier i Lisbjerg må døje med på ubestemt tid.
Trafikal undtagelsestilstand ved skolen
Vejen til og fra Lisbjergskolen er ensrettet, og det fører på daglig basis en masse kø og kaos med sig. De ensrettede og smalle veje kan ikke rumme, de biler der kommer, når børnene skal afleveres om morgenen. Det fører til, at bilisterne ikke altid overholder loven.
“Nogle gange oplever man, at der kommer en bil kørende mod ensretningen ved skolen.” siger Kristian, med en opgivende klang i stemmen.
Skolen har endnu ikke ramt sin max kapacitet af elever, men når den bliver fyldt op, frygter han at det vil medføre endnu flere vanskeligheder. Kristian oplever også vanskeligheder i nybyggeriet Vistihøjen, hvor han bor med to små døtre.
Letbanen og lovkrav
Ved nybyggeriet er vejene smalle, og bilerne holder ikke kun på parkeringspladserne men også på vejen. Dette skyldes ifølge Kristian, at der er mangel på parkeringspladser til beboerne. Han forklarer, at de lovkrav der var, da boligerne blev opført, gjorde at byggefirmaerne ikke var forpligtet på at anlægge nok parkeringspladser.
“Tanken var vel, at når man bosætter sig i sådan et område, så tager man Letbanen i stedet for at køre bil. Men det er altså ikke sådan virkeligheden hænger sammen,”
Dette fænomen er ikke kun irriterende, når man kommer hjem fra arbejde og skal parkere. Det er også farligt.
“For mig er det mest det manglende udsyn, der er problematisk. En fodgænger kan blive helt usynlig, fordi der holder så mange biler på vejen.”
Og der er særligt en type af fodgængere, han er nervøs for ikke at spotte.
“Børn har måske en lidt større tendens, til ikke at kigge sig ordentligt for. Så når der holder biler over alt, bliver det en stor fare.”
Planer er sat i værk
En enkelt borger kommenterer i en Facebook-tråd, at de trafikale forhold i byen “virker som noget, der er planlagt på et støvet kommunekontor langt væk fra virkeligheden.”
Projektleder Birte Nielsen, ved Teknik og Miljø er blevet informeret om kritikken, og henviser først og fremmest til en udviklingsplan for Lisbjerg, der viser, at planer om en omfartsvej der skal lette trafikken på Randersvej er sat i værk. Planen er tilgængelig på Aarhus Kommunes hjemmeside.
Birte Nielsen er opmærksom på de trafikale udfordringer omkring skolen, men påpeger at hele idéen med vejsystemet i det område, er at færre forældre skal køre børnene i skole.
“Lisbjerg er en by under udvikling, og er ikke færdig. Den er tænkt som en by hvor man kan gå og cykle til alt. Hele idéen med den ensrettede vej er netop at gøre det sikrere for de gående og cyklende. Og der er oprettet et dobbeltrettet stisystem så børnene ikke behøver at gå ud på vejen,” siger hun.
Idéen omkring mindre trafik har faktisk også været gennemgående, i de nye boligbyggerier. Birte Nielsen forklarer, at den kollektive transport, derfor har været tænkt ind i byggeriet af Vistihøjen, og på sigt forventer hun, at der vil være færre biler i området.
“Lisbjerg har enorm god adgang til kollektiv trafik, og byen er planlagt efter adgangen til offentlig transport. Og der er foretaget tiltag omkring Vistihøjen, som fx zoneparkering, der skal lette mængden af biler der holder på vejen. På sigt forventer vi, at flere beboere vil benytte sig af den offentlige transport, og nye indkøbsmuligheder inden for Lisbjerg, vil bidrage til mindre trafik,” siger hun.