Et stort fokus på 1.G’ernes introduktion til fester og et festudvalg der nedarver en god alkoholkultur og ansvarlighedsfølelse, er ifølge uddannelseschef på Silkeborg Gymnasium, Flemming Glerup, de vigtigste led i skolens alkoholpolitik
Af: Sebastian Olsen
Som ny elev på SG, som Silkeborg Gymnasium hedder i daglig tale, starter skoleåret med flere alkoholfrie arrangementer, som SGYMPIADEN hvor eleverne på tværs af årgange dyster i forskellige discipliner og Studiemodul, hvor alle skolens elever en gang om ugen har undervisningsfri, og kan deltage i et væld af frivillige aktiviteter.
”For mange unge betragtes alkohol som adgangsbilletten til sociale fællesskaber, så det vi forsøger at give eleverne, med mange af de arrangementer vi har, især i skoleårets start, er en anden adgangsbillet ind i de sociale fællesskaber, hvor alkohol ikke spiller en rolle,” siger uddannelseschef Flemming Glerup.
Tanken er altså, at man som ny gymnasieelev skal have mulighed for at finde en plads i sit sociale liv på skolen, før man begynder at drikke øl og gå til fester sammen.
Men fester er der mange af
Eleverne har dog efter den bløde start på gymnasielivet masser af mulighed for at drikke øl og danse til god musik. Der er nemlig tre fakultetsfester, fire fredagscaféer, tre musikcaféer – hvoraf den ene dog er alkoholfri – og tre store elevfester på et skoleår.
For eksempel er den første elevfest – ’SGønfest’ – en festival, hvor man skal kunne troppe op i afslappet tøj, og nyde god musik, fællesskabsfølelse og kolde øl eller alkoholfrie drikkevarer under sensommersolen.
Og selvfølgelig skal der være fester, forklarer uddannelseschef Flemming Glerup, men alkohol behøver ikke være en selvfølge, og derudover er det bedst for alle parter, hvis man har en klar strategi. Og netop denne afslappede stemning omkring den første elevfest, er et gennemtænkt valg fra ledelsens side, da det er med til at sætte tonen for festkulturen på skolen.
”Vi introducerer 1.G’erne til elevfesterne gennem SGønfest, fordi vi har en grundlæggende antagelse om, at man bliver socialiseret ind i en kultur, og at det første møde med kulturen er supervigtigt. Hvis 1.G’erne adopterer en god kultur, så bærer de den videre som 2- og 3.G’ere,” siger han.
Men det er ikke kun gennem arbejdet med kulturen at Silkeborg Gymnasiums gennemtænkte strategi for fester og alkohol adskiller sig fra andre gymnasier. Sikkerhedsplanen for festerne er udarbejdet i samarbejde med organisationen EventSafety, som er en fusionering af Smukfest og Muskelsvindsfondens sikkerhedsafdelinger. Og det gennemgående eftersyn af elevfesterne og den fortsatte sparring med organisationen har bragt mange vigtige tiltag med sig.
De omkring 1.300 elevers sikkerhed bliver varetaget af udefrakommende vagter, men også af lærere og forældre. Forældrene fra forældreforening er både til stede for at holde opsyn med eleverne, men også for at skabe tryghed og gennemsigtighed for lokalsamfundet.
”Det er et vigtigt signal at sende til eleverne, at deres trivsel på gymnasiet er et fælles ansvar, som de selv, men også lærerne og forældrene tager aktivt stilling til og gerne vil byde ind på,” siger Flemming Glerup.
Andre tiltag inkluderer et alkometer der, hvis det viser ’Negativ’, kan indbringe eleverne halv pris på indgangsbilletten til næste fest, en gennemført mocktailbar, et musikløst lokale hvor man kan spille brætspil eller bare tage en puster fra festlighederne og et slusesystem ved indgangen til festen hvor de elever der har fået for meget at drikke til forfesterne, bliver samlet op og får den hjælp de har brug for.
Den gode festkultur kommer ikke af sig selv
Hvis man spørger gymnasiets uddannelseschef Flemming Glerup, er der flere led i en god fest- og alkoholkultur og det kræver en del tid og arbejde, at skabe en strategi og politik, som den Silkeborg Gymnasium har i dag.
”Det kræver blandt andet at man arbejder med fællesskaber på flere niveauer. Vi arbejder med det store SG-fællesskab, hvor festerne selvfølgelig er en vigtig del, men også med de mange små SG-fællesskaber, som man kan blive forankret i, uden at det kræver alkohol, om det så er musical eller rollespil,” siger han.
Et anden ting han kan give videre til andre gymnasier, er at tilvejebringe et godt festudvalg. Det gør de på Silkeborg Gymnasium, blandt andet ved at betale eleverne i festudvalget en løn, når der er elevfest.
”Selvom det ikke er en høj løn, så følger der med den en forventning fra vores side om, at de er ansvarlige og kan fungere som rollemodeller for de andre. For der er præstige i at sidde i festudvalget, og 1.G’erne kigger jo på dem, for at se hvilken festkultur de repræsenterer,” siger Flemming Glerup og tilføjer, at festudvalget altid er fuldt af dygtige og konstruktive elever.